
 Axess nr6 2009 / Samhälle   15

i juni slogs två uiguriska fabriksarbeta-
re i den sydkinesiska provinsen Guang-
dong ihjäl av arbetare från majoritetsgrup-
pen Han. Händelsen ledde till upplopp som 
spred sig till Xinjiang-provinsens huvudstad 
Ürümqi där 197 dog och tusentals skadades 
och arresterades. Våldsamheterna bottna-
de i decennier av diskriminering av uigurer 
efter en massiv invandring av hankineser till 
den resursrika jätteprovinsen i väst. 

Kinesiska medier presenterar stolt siff-
ror som belyser den ekonomiska utveck-
lingen i Xinjiang. Vad de dock avstår från 
att belysa, är att utvecklingen främst kom-
mit invandrade hankineser till nytta, och att 
den uiguriska kulturen metodiskt bekäm-
pas. Restriktioner har införts i religionsut-
övningen och uiguriska elever får inte tala 
sitt eget språk i skolan. Hankineser har den 
politiska makten i Xinjiang, och uigurer har 
svårt att få statlig anställning, även hos de 
oljebolag som nu dränerar provinsens ol-
jefält. Tusenåriga städer rivs till förmån för 
dystra bostadskomplex.

icke desto mindre påstår en kinesisk mi-
nister i China Daily den 22 juli att myndig-
heternas politik ”inte har någonting alls att 
göra” med oroligheterna i Xinjiang. China 
Daily är Kinas största engelska nyhetstid-
ning och ägs – givetvis – av staten. Istället 
skyller tidningen på uiguriska organisatio-
ner baserade utomlands. 

Främst World Uyghur Congress och dess 
ledare Rebiya Kadeer anklagas för att ha 
uppviglat till våldshandlingar. China Daily 
skriver att den ”stora folksamlingen” innan 
tumultet bröt ut är bevis nog för att våldet 
var i förväg planerat och väl organiserat. Då 
BBC rapporterade om Rebiya Kadeers be-
sök i Japan i slutet av juli, möttes tittare i Ki-
na av en halvminuts svart tv-skärm. Det blir 

tydligt att Kina har få meningsfränder i sam-
manhanget, då man söker medhåll för den-
na teori. Bland de utlänningar som får kom-
ma till tals i kinesisk press märks en tales-
man för vitryska utrikesministeriet och Su-
dans kinesiska ambassadör. I en artikel från 
statliga nyhetsbyrån Xinhua den 17 juli med 
rubriken ”Många länder anser att Xinjiang 
är Kinas inre angelägenhet”, berömmer de 
myndigheternas insatser tillsammans med 
bland annat kommunistgrannen Laos utri-
kesministerium.

kinesiska medier gräver djupt för att visa 
sina läsare att de har hela världen bakom 
sig, då representanter från allehanda tvek-
samma länder skamlöst sätts på piedestaler 
och hyllas för erfarenhet och kunskap. I en 
av många snarlika artiklar av Xinhua ges en 
”erfaren kirgizistansk diplomat” vid namn 
Muratbek Imanaliev den 23 juli stort utrym-
me. Han anser det ”självklart uppenbart” 
att World Uyghur Congress ligger bakom 
upploppen, och att organisationens våld 
”fördömts av hela världssamfundet”. Vida-
re menar Imanaliev att ”vilken regering som 
helst skulle straffa sådana upplopp hårt”. 

Samtidigt, i ett fåfängt försök till öppen-
het, bjöds journalister under juli in till Xin-
jiang, säkerligen delvis på grund av omvärl-
dens häftiga kritik efter det att Tibet i fjol 
helt spärrades av efter oroligheterna där. 
Utländska reportrar blev i Ürümqi valla-
de till presskonferenser för att höra att lä-
get var under kontroll, och många ansåg 
sig motarbetade när de ville arbeta på egen 
hand. Till staden Kashgar, strax söder om 
Ürümqi, fick journalisterna överhuvudta-
get inte åka.

Den 31 juli prydde femton svartvita an-
siktsfotografier förstasidan på China Daily. 
Det var misstänkta våldsverkare från upp-

Förtryckets 
grindvakter

Kina

Kinas statliga medier slår inte bara vakt om regimens 
intressen. De försvarar även andra diktaturer. Både den 
uiguriska proteströrelsen och demonstrationerna i Iran 
beskrivs som styrda av utomstående intressen.

Av Jojje Olsson

››››



loppen i Ürümqi som nu fick två veckor 
på sig att överlämna sig till polisen, om in-
te skulle de ”straffas hårt”. Fjorton var ui-
gurer, en var hankines.

mindre väntat men egentligen lika själv-
klart var att kinesiska medier odelat tog 
prästerskapets parti under oroligheter-
na efter presidentvalet i Iran. Ledningen 
i Peking är ständigt orolig över att folk-
liga demonstrationer kan ge upphov till 
politiska förändringar – samma utveck-
ling kan ske även i Kina – och man är där-
för beredd att diplomatiskt stötta andra 
diktaturer som har folket mot sig. 

I en mycket hård ledare den 27 juli 
med rubriken ”Varför lämnar inte medi-
erna Iran ifred?” ifrågasätter China Daily 
omvärldens inblandning i vad man kallar 
”iranska angelägenheter”. Ledaren påpe-
kar hur ”CNN, BBC och andra medieorga-
nisationer” blivit så besatta av Iran att de 
helt slutat övervaka andra delar av värl-
den. Detta på grund av att Iran ”på ytan” 
innehåller alla ”smaskiga ingredienser” 
som valfusk, våld och demokrati. Vidare 
anses det ”överraskande” att dessa me-
dier inte vill inse att protesterna i Iran är 
av precis samma slag som de ”av CIA-led-
da demonstrationerna i Georgien (2003) 
och Ukraina (2004)”.

med rubriker  som ”Iran har väntat länge 
på frihet” anklagas Washington Post och 
New York Times för att ha framkallat vål-
det. China Daily godtar helt prästerska-
pets förklaring om att utländska krafter 
vilselett iranierna. Ledaren undrar ock-
så vem det var som egentligen sköt den 
unga kvinnan Neda Agah-Soltan (vars 
namn sätts inom citationstecken): ”en 
soldat eller någon av demonstranterna?”. 
Bilder på den statliga televisionen CCTV 
visar iransk polis på defensiven undan ra-
sande folkmassor.

slutligen slår China Daily med sin le-
dare två flugor i en smäll. Man hävdar 
att omvärlden bör sätta sin tro till den 
iranska civilisationen som har 5 000 år 
på nacken och därför är i stånd att lösa 
sina egna problem, samt att den ”ensidi-
ga rapporteringen skadar de västerländ-
ska mediernas trovärdighet”. 

Även den kinesiska civilisationen sägs 
ju vara 5 000 år gammal, och västerländ-
ska medier utgör ett ständigt hot då de 
rapporterar från Kina. Kinesiska medier 
vädjar därför om läsarens förtroende för 
erfarna auktoriteter och misstro till obe-
roende organisationer. Och det verkar 
fungera. När jag talar om dessa frågor 
med mina kinesiska vänner möter de mi-
na anklagelser om att kinesiska medier 
kastar sten i glashus med föga förståelse 
och än mindre sympati. 7

16   Samhälle /Axess nr 6 2009


